tisdag 6 november 2012

Träningsplaner

Åh det är så himla typiskt, jag har planerat och laddat ganska länge för min tränings-comeback. Idag är dagen jag skulle köra igång, jag har bokat in pass med PT-Daniel och allt, men så vaknar jag upp och är alldeles tjock i halsen. Jag funderade länge över hur jag skulle göra, tänkte att det inte var sååå farligt och att jag nog kunde träna ändå. Meeeen jag har känt mig seg i kroppen ett bra tag nu, och när jag kom på mig själv med att gäspa oavbrutet (fastän jag sovit länge i natt) och gå omkring och frysa var det bara att acceptera läget och ställa in. Jag vill INTE bli sjuk just nu, och hellre att jag missar ett pass idag än att jag får flytta fram träningsstarten en hel vecka eller mer. 

Egentligen ser jag det positivt att symtomen kommer fram, jag har känt mig hängig länge men så länge man är stressad bryter ju ingenting ut. Kroppen kan liksom inte låta en bli sjuk när man verkar vara utsatt för fara, men när man slappnar av kommer det. Så jag tänker att det är ett tecken på att mina ansträngningar för att komma ner i varv börjar ge resultat. Lite dumt då att forcera kroppens signaler och gå och träna ändå, eller hur? Det får bli en lugn kväll med lite matlagning istället. Men jag ska inte ljuga, det känns självklart galet störigt att jag inte kan träna som planerat, men jag vill det bästa för min kropp och därför vilar jag, och hoppas att torsdagens planerade pass kan bli av istället.

Till något roligare då, vad består träningsplanerna av? Jo, tanken är att träna 3 ggr/vecka, inte mer, men jag får lov att träna färre pass om det skulle bli stressigt eller av annan anledning inte kännas bra. Anledningen är att jag tidigare haft en bra balans i livet när jag tränat 3 pass, det var när jag försökte träna mer som det gick överstyr och balansen försvann. Jag vill träna styrketräning och jobba på min kondition, upplägget blir därför en 2-split styrketräning (kroppen uppdelad på 2 pass) med lite tyngre vikter än jag kört tidigare, och 1 löppass per vecka. Varje styrketräningspass kommer också avslutas med någon form av löpintervaller i ca 10-15 minuter. Löpträningen har min fina vän Cilla planerat åt mig, läs gärna hennes kloka ord om hur man blir en snabbare löpare här. Men mer om det en annan gång, det förtjänar ett eget inlägg. Jag kommer köra detta upplägg i 8 veckor, och sedan utvärdera och bestämma vad jag vill fortsätta med. Kanske vill jag ha en lugnare period med simning och yoga, eller så vill jag fortsätta med samma. Vi får se.

Tills jag är helt kry får ni träna för mig med, och så hoppas jag snart kunna prata träning med er igen!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag har försökt hitta information om hur preventivmedel påverkar kvinnor på lchf! Har själv tagit p-piller i åratal och tror nu att detta kan vara boven i dramat. Hormoner + sockerpiller månad efter månad. Tror detta har bidragit med "återfall" av socker, humörsvängningar, ökad hunger och sämre viktnedgång. Vad tror du, kan du något om ämnet? Jag är jättenyfiken och sulle gärna vilja veta. Överväger att sluta ta pillrena om de påverkar min kropp så mycket!

    Tack för en superbra blogg!
    Kram!

    SvaraRadera