onsdag 1 augusti 2012

Träningsplaner och balans i livet

Maria frågade hur min träning kommer se ut nu när jag ska vara lite mer noggrann med kosten. Självklart hade jag redan planer på att skriva ett inlägg om detta =) Saken är den att jag troligtvis inte kommer träna särskilt mycket. Inte för att jag inte vill, utan för att jag måste fokusera på att få till en bra balans i mitt liv, där jag hinner med vardagen och mig själv. Där jag känner mig lugn, har tid att laga god mat, göra roliga saker, och där jag fokuserar på att få till bättre sovtider.

Jag är en känslig tjej som vill lite mer än dygnets 24 timmar tillåter, och som därför varit utmattningsdeprimerad ett par gånger. Även om det var några år sen sist är jag inte helt återhämtad och jag är extremt stresskänslig. Det krävs inte särskilt mycket för att gamla symtom ska komma tillbaka, och jag har lovat mig själv att inte hamna där igen, för det är inget kul tillstånd. Det krävs hårt jobb för att komma tillbaka och lång tid innan man är sig själv igen. En tid i våras/somras försökte jag träna mer än jag pallade med och det är sviterna av det jag fortfarande lider av. Fastän jag taggade ner betydligt och har tagit det väldigt lugn i sommar är jag inte helt på banan igen.

Känslan är svår att beskriva, för det är inget som märks och jag mår absolut bra och är glad och sådär. Men stresskänslig. Bara tanken på att i förväg boka in 3 träningspass i veckan ger mig svag hjärtklappning, och därför låter jag bli. Jag håller schemat öppet och fokuserar på mig själv. Jag försöker verkligen komma i säng lite tidigare, och jag ligger på spikmatta varje kväll innan jag somnar och övar mig på att meditera genom Mindfulness-appen varje morgon och eftermiddag på tåget. Det känns som ett bra förebyggande upplägg och jag är ganska säker på att det kommer hålla stresskänslan borta. Eller jag vet ju det, för jag känner att jag mår bra av det.

Men åter till träningen, för nåt måste jag ju faktiskt träna! Eller nä, jag måste inte, men jag VILL! =) Eftersom mitt mål är att få en plattare mage och starkare bål har jag bestämt mig för att 3 gånger i veckan göra armhävningar, och 3 gånger i veckan göra nån slags magövningar. Eftersom det tar max 15 minuter per dag får det räcka med en vilodag. När det gäller armhävningar följer jag ett program från 100pushups, jag har appen och den kan varmt rekommenderas. Bra, enkel och motiverande med tabeller och grafer. När det gäller magövningar kommer jag improvisera med tabataintervaller, använder appen Tabata Timer för tidtagning. Igår blev det bara ett set där jag varvade mellan vanlig planka och sidoplanka, men jag tänkte framöver slänga in lite rotationer och shouldertaps också, och kanske lite annat kul. Så, ganska sparsamma träningsplaner, men om andan faller på och tiden infinner sig sticker jag kanske ut och springer en sväng, eller sticker till gymmet. Vi får se, allt har sin tid och framåt november har jag planer på att återuppta min 3-split igen och bygga muskler så det står härliga till! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar