onsdag 11 juli 2012

Kesellafluff med jordgubbar och vanilj

Det är mycket kesellafluff för tillfället här och jag kanske ska förtydliga att det inte är något jag vill äta till vardags. Jag blir mer och mer tveksam till mjölkprodukter och skulle vilja minska mitt intag av dem, men det är ju så gott så jag är inte riktigt redo... När jag jobbar äter jag ju inte frukost (periodisk fasta) men om jag hade gjort det hade det inte blivit kesellafrukost varje dag. Det blir ganska mycket kolhydrater av kesella, bär osv, och en bra frukost (framförallt för viktminskning) tycker jag snarare ska baseras på ägg. Mer näring och bättre fördelning av kolhydrater, protein och fett. Kesella är inte viktminskningsmat, men om man vill behålla den vikt man har eller tränar en del så funkar det absolut. Jag tycker också att det funkar bra som lyxigare helgfrukost eller mellanmål. Dagens fluff är nog bland det godaste jag gjort. Troligtvis för att jordgubbar är det godaste jag vet =) Jag lade också till paranötter som innehåller mycket selen och ca 3 paranötter per dag är därför ett bra kosttillskott.

1 portion
1 ägg
1,5 dl lättkesella
1 msk vispgrädde
1 msk vaniljprotein
1 msk Fun light stevia med smak Strawberry Marula
3 jordgubbar (mina var stora, blev ca 40 g)
vaniljpulver efter smak
3 paranötter (ca 10 g)

Vispa ägget riktigt fluffigt. Skiva jordgubbarna och tillsätt dem och övriga ingredienser till äggfluffet. Vispa till en jämn smet. Servera med hackade paranötter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar