onsdag 18 juli 2012

Kesellafluff goes äpplekaka med vaniljsås

Jag äter nästan aldrig frukt eftersom det innehåller så mycket socker/kolhydrater. Och ja, jag vet att alla säger "men det är ju naturligt socker" och det är det väl till viss del. Men kroppen gör ingen skillnad på det utan reagerar precis likadant med insulinutsöndring osv och fruktos är dessutom den sockerart som går ut snabbast i kroppen och lättast lagras som fett. Bär innehåller mindre kolhydrater och är därför ett bättre val. Men det är ju gott med frukt så jag passar på ibland innan högintensiv träning (t ex FitnessCamp) då jag känt att jag behöver lite mer kolhydrater än vanligt för att kunna prestera maximalt. Detta är en Kesellafluff-variant som är lite som äpplekaka och vaniljsås i ett, perfekt kombo om du frågar mig, och dessutom riktigt bra näringsvärden för att ladda för träning.

1 portion
1 ägg
1,5 dl lättkesella
1 msk vaniljprotein
1 msk vispgrädde
½ äpple
10 g havregryn (ca ½ dl)
kanel och vaniljpulver

Skala och riv äpplet grovt. Stek äpplet tillsammans med havregryn i kokosolja och krydda med kanel och vaniljpulver. Kardemumma är också gott att smaksätta med. Låt blandningen svalna. Vispa ägget fluffigt och tillsätt sedan kesella, proteinpulver, vispgrädde och äpple- och havregrynsblandningen och vispa till en slät smet.


1 portion ger ca 335 kcal fördelade på 39% protein, 37% fett och 24% kolhydrater. Som sagt, för mig alldeles för mycket kolhydrater i vanliga fall då jag siktar på max 10%, men innan ett hårt träningspass är det perfekt uppladdning!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar