måndag 4 juni 2012

Träningsplaner

Den här bloggen har på sistone handlat ovanligt lite om träning. Anledningen är att jag gick ut lite väl hårt tidigare i våras med en 3-split styrketräning och 2 FitnessCamp per vecka, dvs 5 träningspass varje vecka. Det gick inte ihop med jobb och pendling, utan skapade massor av stress och jag hann/orkade inte med alla träningspass vilket gjorde mig än mer stressad. Till sist fattade jag att det inte var hållbart och bestämde mig för att dra ner på eller helt strunta i styrketräningen men köra på med FitnessCampet. Anledningen till det beslutet är att jag just nu tycker FitnessCampet är så himla kul - jag får vara utomhus och jag tränar tillsammans med kompisar och sambon. Styrketräningen är jag inte alls lika motiverad till, det är inte så kul att stå inne när det är fint väder och jag har styrketränat rätt länge nu utan att variera mig speciellt mycket. Eller styrketräningen har ju varierat i upplägg, men jag har inte tränat något annan än det. Den bästa träningen är ju den som blir av så därför är FitnessCampet det bästa för mig just nu.
Idag börjar en ny säsong av FitnessCamp, den sträcker sig över 4 veckor istället för 6 som det brukar vara. Istället har jag valt att träna 3 ggr/vecka istället för 2. Det känns riktigt bra och jag tror det kommer ge grymma resultat. Jag kommer missa något pass när annat är inplanerat och kommer då komplettera med styrketräning, PT-Daniel har precis satt ihop ett helkroppspass till mig.

Efter dessa 4 veckor är min plan att köra lite lugnare och mer lustbetonad njutningsträning över sommaren. En gång i veckan ska jag köra mitt helkroppspass för att behålla musklerna jag skaffat mig och ca 2 ggr per vecka tänkte jag träna något annat kul. Kanske ett styrkepass till om det är dåligt väder, kanske löpning om det är bra väder. Kanske simning, kanske något gruppass, kanske yoga, det har jag inte tränat på länge. Jag tänkte ta det lite som det kommer helt enkelt och se vad jag känner för. Till hösten blir det annat fokus igen, troligtvis tyngre styrka genom en 3-split eller 4-split som jag var på väg att köra nu men försökte kombinera med lite för mycket annat =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar