tisdag 3 april 2012

Våga vara jobbig!

När man äter en kost som avviker från det "normala" måste man ofta göra specialbeställningar när man äter ute. Tillbehör är i princip alltid rika på stärkelse med mycket potatis, bröd och ris. Det som kändes jobbigt i början men som nu är vardag är att Våga Vara Jobbig. Jag beställer alltid bort tillbehör jag inte vill ha, för om jag får dem på tallriken kommer jag äta upp dem. Jag ber också om extra sås om jag vill ha det och har hittills aldrig blivit nekad. 

Idag köpte jag sallad till lunch och det ingick både bröd och bakad potatis som jag inte ville ha. När jag inte heller ville ha GI-alternativet fick jag en konstig blick. Jag såg att det var väldigt lite rostbiffsröra man fick så jag frågade om jag kunde få lite keso till, så att jag skulle ha nån chans att få i mig tillräckligt med protein och slippa gå hungrig. Och jo, det kunde jag få, men det kostade extra!? Jag frågade om det verkligen kostade extra när jag inte skulle ha varken bröd eller potatis och slapp då betala. Kanske fånigt men jag tycker inte att man ska straffas för att man äter annorlunda än gemene man. Självklart är det olika pris på olika råvaror, men SÅ dyrt är det inte med keso.


När jag fikar ser jag det ofta som ett mellanmål och vill därför ha vispgrädde i kaffet. Det mättar och jag slipper sitta hungrig och se på när andra äter kakor. En latte med minst 10 gram kolhydrater och mjölksocker gör mig bara hungrig, och numera frågar jag utan omsvep efter vispgrädde i kaffet. Ibland finns det bara vispad och ibland finns det inte alls, men ju fler vi är som ber om andra alternativ, ju snabbare kommer det gå tills det går att äta ute utan att behöva känna sig besvärlig och konstig. Så stå på er och våga fråga efter det du du vill ha och avbeställa det du inte vill ha! Du betalar för att äta ute och har rätt till den servicen!

2 kommentarer:

  1. Jag har inte ätit ute så ofta sen jag började med LCHF men jag har hittills bara blivit positivt bemött av personalen på restaurangerna.
    Har precis hittat din blogg (hittade hit via 56kilo), ska bli kul att följa dig.

    SvaraRadera
  2. Håller med. Vi har rätt att krångla. Hoppas fler kommer att ha en lchf rätt på sin meny, tillslut va det ju några som förde in En GI rätt på menyn. Väntar nu på lchf alternativ ;)

    SvaraRadera