måndag 30 april 2012

Träna på periodisk fasta?

Jonas Bergqvist rekommenderar att man bryter sin periodiska fasta med ett hårt styrketräningspass för att få maximal effekt av fettförbränning och tillväxthormoner. Nyfiken som jag är ville jag såklart prova! Har kört periodisk fasta på vardagarna i flera veckor nu och tycker att det funkar jättebra, känner mig inte längre särskilt hungrig på förmiddagarna. Jag kan i normala fall inte träna på lunchen men eftersom jag bara jobbade några timmar hemifrån idag var det ett ypperligt tillfälle att prova.

Jag åt middag igår kväll (vid 20-21) och stack sedan till gymmet vid 13-tiden idag, efter ca 16 h fasta. Ett riktigt skolboksexempel alltså om man följer teorin med 16 h fasta och 8 h ätfönster. Jag tränade ett hårt styrketräningspass för bröst, axlar och triceps och det gick hur bra som helst. Jag kände mig inte hungrig och inte svag. Jag upplevde visserligen inte den här euforin och enorma styrkan som vissa säger att de gör, men jag fick bra pump och upplevde inte min prestationsförmåga som nedsatt alls.

Efter träningen drack jag aminosyror (EAA) och äter nu dagens första mål: en burk Kesella 1% som jag vispat ihop med ett ägg och lite vispgrädde, bär och nötter - mums!

1 kommentar:

  1. Det låter ju helt bra =) Jag brukar ju vanligtvis träna innan frukost och tycker att kroppen svarar bra på det. När jag kör kondition eller längre löppass har jag dock märkt att jag inte orkar köra på tom mage. Då måste jag fylla på med energi innan, men med styrkan är det helt annorlunda.

    Du får köra ytterligare ett par pass och utvärdera vidare =)

    SvaraRadera