tisdag 17 april 2012

Skärpning!

Nu mina vänner är det dags för skärpning i min vardagskost. Jag har gjort ett klassiskt LCHF-misstag: man äter för mycket och för ofta av sånt som är "godkänt". Det där med att ha LCHF Bounty, LCHF nötbollar och mörk choklad hemma kan uppenbarligen varken jag eller sambon hantera. Det går från att man tar 1 bit då och då till att man plötsligt gör det varje kväll, och vips är man tillbaka i sitt gamla beteende och är sötsugen direkt efter avslutad måltid. Jag tycker fortfarande att LCHF-efterrätter och godis är ett bra substitut, vid valda tillfällen, så jag har inga planer på att sluta med det, men på vardagarna får det vara nog nu.

Jag tror även att den periodiska fastan spelat mina tankar ett spratt. Eftersom jag inte äter frukost så verkar jag tycka att det är okej att jag överkompenserar de timmar jag äter. Visst kan man behöva äta lite mer än annars då man fastar, men utmaningen nu blir att justera portionsstorleken och äta mig mätt på riktig mat istället för att småäta. Det är inte bara sötsaker jag nallar från kylen, men en ostskiva här och en köttbulle där räknas också och bidrar också till ett felaktigt sätt att äta och att kroppen aldrig får vila mellan målen.

Anledningen till att jag trivs så bra med lågkolhydratkost är ju att jag slipper allt sötsug och inte småäter, men nu är jag sakta men säkert på väg tillbaka till samma beteende, fast low carb. Det är bättre och jag går på det sättet inte upp i vikt, jag tror t o m att jag även nu tappar fettprocent, tack vare den periodiska fastan och träningen, för det känns så i kroppen. Men hälsa handlar inte bara om vikt och fettprocent, eller hur? Det handlar om hur vi mår, och för mig är mat och min relation till ätande är en stor del av mitt mående.

Så nu är det back to basic, jag fortsätter med periodisk fasta och kommer därför äta lunch och middag, samt ett mellanmål innan träning, that´s it! Skulle jag fortfarande vara hungrig (och då menar jag hungrig och inte sugen) så får jag göra mig ett riktigt mellanmål som jag sätter mig ner och äter, inget mer kylskåpsätande! Detta gäller bara mina vardagar, på helgerna kör jag lite friare tyglar på alla plan!

7 kommentarer:

  1. Jag har också lätt att äta "godkända" saker för mycket och för ofta. Jag kan äta fast jag är proppmätt, vilket jag vill komma ifrån.

    SvaraRadera
  2. Hur tycker du att din periodiska fasta fungerar? Jag kör själv och är inne på sjunde dagen. Det har funkat riktigt bra och jag känner mig mer belåten/mätt nu än tidigare. Kul att läsa om någon annan som kör också :)

    SvaraRadera
  3. För min del slog jag två flugor i en smäll när började med periodisk fasta. Numera äter jag inget alls på kvällarna (efter ca kl. 18.) Det är just den tiden när jag tidigare har småätit. Nu blir det bara te. Mycket te... Innan blev det mycket ost, korvar och skinka på kvällarna.

    SvaraRadera
  4. HÅller med helt. Det kunde ha varit jag som skrivit det du skrev...
    Undrar en sak om man kör fastan så har jag fattat att man ska träna hårt innan första måltiden. Typ tung styrketräning kl 12 och sedan lunch. Men när jag jobbar så finns ingen möjlighet för det. Då blir det träning tidigast halv 7 på kvällen. Någon som vet om fastan är bra ändå? Tar det bort mycket av effekten?
    //Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag har också kommit på mig att jag sista tiden har ätit för mycket och småätit sådant som man får äta inom LCHF. I höstas när jag började med LCHF var jag jätte strikt och unnade mig endast lite extra gott på helgerna, som fortfarande var LCHF. Men nu har även jag då de sista par månaderna även unnat mig på vardagarna och detta har tyvärr satt sina spår på vågen :( Bara för att det är LCHF kan man ju inte äta hur mkt av allt, hahah!! Detta fick mig att inse förra veckan när jag provade periodiska fastan, vilket då gjorde att jag inte småäter på kvällen i soffan. Bara efter en vecka har det småsuget på kvällarna försvunnit igen och jag äter mig mera nöjd. Det som jag tycker har varit svårt med den periodiska fastan är att jag rör så mkt på mig på jobbet på förmiddagen vilket då leder till att jag är vrålhungrig klockan 12. Har någon något tips hur jag ska tänka? För mina tankar går till att räkna ner tills jag äntligen får äta och tyvärr hinner jag inte heller alltid äta klockan 12, utan det blir inte förrän klockan 13. Blir det fel om fastan blir någon timme längre? Jag är sjuksköterska på en hjärtavdelningen, därför är det svårt att ha en exakt lunchtid...
    Oj, vilket långt inlägg detta blev, hahah...Vill avsluta med att säga din blogg är jättebra och jag läser den varje dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Vad roligt att fastan fungerar så bra för dig och att du blivit av med suget! Jag svarar på din fråga i ett inlägg som kommer upp imorgon bitti (onsdag), kortfattat så tycker jag inte du ska haka upp dig på timmar hit och dit utan gör som det känns bäst! Om du behöver ett mellanmål vid 11-12 så ät något litet som en babybel eller lite nötter!
      Vad glad jag blir att du gillar bloggen, verkligen roligt att höra! Nu kommer jag somna med ett stort leende på läpparna, tack!!
      Kram på dig!

      Radera
  6. Trevlig blogg du har!
    Här känner jag också igen mig .. och börjar jag äta har jag svårt att sluta.
    Allt eller inget - that´s me! ;)
    Är oftast inte sugen men har jag något "färdigt" så tar jag ändå (och då är det ju lika bra att äta upp allt ... ;)
    = )

    SvaraRadera