torsdag 19 april 2012

Rättvisemärkt addict

Jag har aldrig sett mig själv som kaffedrickare och började dricka kaffe först när jag var 25. Först var det bara smaksatt latte som gick ner, men sen funkade även kaffe med mjölk och socker efter maten. Socker slutade jag med när jag började med LCHF för 1,5 år sen, men jag kan inte dricka kaffe utan mjölk/grädde. På jobbet dricker jag nästan bara te men har de senaste veckorna börjat ta en kopp kaffe efter lunch. I början var det 1 gång i veckan men nu är det varje dag. Så igår när jag jobbade hemifrån var det något som kändes konstigt efter lunch och jag insåg att det var kaffebegär. Jag gillar inte att vara "beroende" men orkar inte deala med det just nu så jag bryggde mig en kopp och sen kändes det bra igen =) Jag har starka planer på att köra en vecka med bara grönt te snart som avvänjning men det är så mycket annat nu med kost och träning och jag kan inte fokusera på allt samtidigt!


Jag och sambon var på kaffekurs på Barista för några veckor sedan och fick då lära oss hur kaffe tillverkas. Det var skrämmande men nyttig information, all kaffehantering (plockning, skalning, sortering osv) sker nämligen manuellt!! Det finns inga maskiner som klarar av att göra det. Hur kan då kaffe vara så billigt undrar man?? Ja det finns ju bara ett svar på den frågan och det är att arbetarna jobbar under väldigt dåliga förhållanden med extremt dåligt betalt! Det var en obehaglig insikt, så i framtiden kommer jag bara köpa rättvisemärkt kaffe. Prisskillnaden är inte SÅ stor, men gör väsentlig skillnad! Vi konsumenter har en oerhörd makt, varje gång man handlar bidrar man till att styra efterfrågan, och om en produkt inte efterfrågas blir den inte längre lönsam att tillverka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar