torsdag 26 april 2012

Projekt

Idag trängs halva min LCHF-kokbokssamling med lunchlådorna. Anledningen är att jag håller på med ett litet projekt! Min väninna J vill tappa några trivselkilon och har bestämt sig för att ge LCHF en chans under min ledning. Jag försöker ge henne så bra förutsättningar som möjligt och håller på att samla ihop information och recept till henne. På tisdag sätter det igång, då ska vi bruncha hos mig och gå igenom allt. Det fina i kråksången är att ni kommer få ta del av allt! Hon kommer prova i 4 veckor (till att börja med) och har lovat att skriva ett inlägg per vecka om sina upplevelser, kul va?!

7 kommentarer:

  1. Vad kul!
    Ska bli spännande att följa! :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med Daniela, vad roligt :) Superspännande. Och verkligen bra för andra att få ta del av. kram!

    SvaraRadera
  3. Jättespännande! & bra med tips :) har dragit ner rejält på kolhydrater men inte helt. Morgongröten är fortfarande kvar och någonstans så vill jag att mina barn 1 och 2 år ska starta dagen med gröt och de gör ju som jag gör. & så är sambon vegetarian och då blir det en del vegetarisk också - och vegetarisk lchf mat verkar vara en hel djungel.

    Men ska bli jätteroligt att följa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att projektet verkar uppskattat, hoppas att det ska kunna ge lite bra tips och inspiration!

      Jag lägger mig egentligen ogärna i mat till barn, men vill ändå väcka tanken: Barn behöver väl inte gröten mer än du gör? Visst kan barn hantera en större mängd kolhydrater än vuxna eftersom de växer, och jag tror absolut inte på strikt LCHF till barn, utan de kan gärna äta lite rotfrukter, frukt osv. Men om du skulle vilja börja dagen med t ex turkisk yoghurt med bär och nötter så hade väl barnen också kunnat göra det? Kanske håller de sig tom mätta och lugna längre då? Men jag tror absolut du gör bra val åt dina barn så jag menar inte att komma med några pekpinnar utan ville bara väcka frågan =)

      Vegetarisk LCHF har jag ingen koll på, men det borde väl inte vara krångligare än vanlig LCHF? Dvs man tar helt enkelt bort mat rik på kolhydrater från stärkelse och socker och fyller upp med naturliga fetter så att man håller sig mätt.

      Vill bara avsluta med att säga att strikt LCHF inte är för alla, utan främst om man är sjuk eller överviktig. Är man frisk och smal har man lite friare tyglar så det låter jättebra att du provat fram en kolhydratnivå som funkar för dig!

      Radera
  4. Måste fråga vart du köpte fun light med stevia? Min sambo är beroende så tänkte han kunde testa ett bättre alternativ. Jag bor oxå i Malmö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den på ICA Malmborgs, men har sett det på flera ställen. ICA Malmborgs Caroli är min absoluta favoritaffär, de har allt LCHF-igt jag letar efter!

      Radera
    2. Sen måste jag ju förresten säga att om han är sockerberoende tycker jag inte det är ett bra alternativ att gå över till light-saft, sötningsmedel triggar också sötsuget och löser inte problemet även om han åtminstone får i sig mindre socker. Jag föreslår att han istället provar en LCHF-liknande kost med mindre kolhydrater och naturliga fetter, så kommer sötsuget drastiskt minska!

      Radera