onsdag 4 april 2012

LCHF Pasta Carbonara

Pasta Carbonara är min sambos absoluta favoriträtt, alla kategorier, så att försöka göra en LCHF-variant av den var egentligen att be om att misslyckas. Men han hade ett öppet sinne och blev nöjd med slutresultatet! Ruccola och cocktailtomat tillhör inte en klassisk carbonara, men eftersom denna blir väldigt mäktig var det gott med något fräscht till. Pastan känns inte så långt ifrån vanlig pasta faktiskt även om det såklart inte blir exakt samma. Vi kommer definitivt göra om det och det är ju ett bra betyg! Receptet på pasta hittade jag hos Åse.

3-4 portioner
4 ägg
1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost
1/2 dl fiberhusk
2-3 paket tärnat bacon
1 finhackad vitlöksklyfta
ca 2 dl vispgrädde
cayennepeppar, svartpeppar
ruccolasallad, cocktailtomater, äggulor och riven parmesan till servering

Börja med pastan. Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggen poröst och tillsätt sedan färskost och fiberhusk. Vispa ihop. Dela upp smeten på två bakplåtspapper och bred ut den med t ex en slickepott. Lägg ett bakplåtspapper över och kavla smeten så tunt det går. Lägg över på en plåt och grädda i ca 10 minuter. Låt papprena vara kvar under gräddningen. Låt "pastan" svalna, rulla sedan ihop den och skär i tunna strimlor. Pastan kan användas direkt, men den kan även förvaras i kyl några dagar eller frysas.

Stek baconet i en stekpanna, inget extra fett behöver tillsättas. Om det blir mycket fett i pannan, häll av det mesta så att baconet får lite stekyta. Tillsätt en finhackad vitlöksklyfta och låt fräsa ihop. Häll på grädde till önskad konsistens och smaka av med cayennepeppar och svartpeppar.

Blanda pastan med såsen och fördela på tallrikar tillsammans med ruccola, cocktailtomater, äggula och riven parmesan.

2 kommentarer:

  1. Åh, det receptet måste jag testa. Carbonara är nog det enda jag saknar av mina gamla rätter.

    SvaraRadera
  2. Åh detta älskar jag. Min sambo gillar det också. Han kan verkligen sakna pastan tills jag började göra denna. Det går super att göra lasange på den också. Helt lovley! Kram

    SvaraRadera