fredag 20 april 2012

LCHF Ostfyllda lövbiffsrullader med blomkålsrisotto

Om jag får säga det själv så är detta bland det godaste jag någonsin hittat på. Jag var sugen på risotto och tänkte att det borde gå att göra någon slags LCHF-variant av det, och jag tycker att detta blev riktigt bra. Självklart inte som vanlig risotto, men ett väldigt bra substitut, och väl godkänt av sambon som från början var skeptisk till min idé. Man får göra lite tvärtemot mot hur man gör vanlig risotto, för låter man blomkålen koka för länge blir den geggig, så istället får man reducera såsen först och tillsätta blomkålen sist.

ca 6 portioner
ca 1 kg lövbiff
1½ paket bacon (lika många skivor som lövbiffsskivor)
2 askar Cantadou 4 peppar

ca 150 g champinjoner eller skogschampinjoner, gärna små
1 gul lök
½ dl vitt vin
½ svampbuljongtärning
1 ask Creme Bonjour Kantarell
3-4 dl vispgrädde
salt och peppar
1 blomkålshuvud, grovrivet
ca 1 dl riven parmesan

150 g haricots verts
1 schalottenlök

Börja med rulladerna. Rulla in en klick färskost i en lövbiffsskiva och rulla sen bacon om. Fäst med tandpetare.

Stek champinjoner och hackad gul lök i smör och/eller kokosolja på medelvärme, tills vätskan från champinjonerna dragits ur och kokat in. Häll på vinet och låt koka in. Tillsätt sedan buljongtärning, färskost och 3 dl vispgrädde. Smaka av med salt och peppar och låt koka ihop i några minuter.

Stek rulladerna hastigt på hög värme, lövbiff blir lätt torrt om det får steka för länge. Dela bönorna på hälften och stek i rikligt med smör tillsammans med finhackad schalottenlök. Tillsätt den rivna blomkålen och parmesanosten till svampröran, rör om och låt koka ihop några minuter. Tillsätt om det behövs mer grädde och smaka av med salt och peppar.

Servera rulladerna tillsammans med "risotton" och bönorna.

1 kommentar:

  1. Risotton ser spännande ut, den ska jag prova göra till middag i dag.

    SvaraRadera