tisdag 24 april 2012

Kors i taket

Ni som läst här ett tag vet nog att det där med sömn är ett knepigt kapitel för mig. Jag är kvällsmänniska men pga pendling måste jag gå upp senast 6 på morgonen och då funkar det inte att gå och lägga sig vid halv tolv-tolv som jag oftast gör. Jag får inte tiden att räcka till jobb, pendling, träning, matlagning och bloggen, och det är alltid sömnen som får ta stryk. Jag märker hur jag blir tröttare och tröttare om dagarna vilket såklart inte är sunt. Hade jag sovit för lite pga barn som vaknar på natten hade jag inte kunnat påverka det, men det känns inte okej när det helt och hållet är mitt eget fel. Jag vill ju ta hand om min kropp och sömnen och vilan är en stor och viktig del av en god hälsa.

Men - igår var det jag som självmant gjorde mig redo för sängen direkt efter Alcatraz kl 22. Innan halv elva låg jag i sängen och läste, och innan elva var lampan släckt! Ett stort steg framåt för mig även om det fortfarande är en bit kvar till de 7-8 h jag skulle vilja snitta i sömn.

1 kommentar:

  1. Alla minuter extra/mer sömn som du fåt till är ju bra. Själv så förbereder jag mig för sängen klockan 22 alla kvällar (på veckorna) och allt som oftast sover jag redan 22.30. Var lite klurigt i början, det liksom kröp i kroppen. Men nu är den van och trött när det är dags att sova. Kanske skall tilläggas att klockan ringer kl 5 hos mig.

    SvaraRadera