tisdag 3 april 2012

Frestelser

Såhär ser det ut på min och gissningsvis många andras arbetsplatser okså just nu. Godis, godis, godis... Det är till att börja med intressant att vi alltid måste "fira" med socker. Det finns ju så mycket annat gott. Äter man istället rätt så är man inte hungrig och har inget sug efter mer mat mellan måltiderna.


Jag är inte superfanatisk utan gör undantag emellanåt. Jag väljer att göra det för att det finns så mycket som är gott, och för att jag kan hantera det. Jag är frisk och normalviktig och tränar mycket, så någon godisbit eller efterrätt ibland är ingen större fara för mig. Däremot så blir en godisbit aldrig bara EN godisbit, vilket är anledningen till att jag väljer mina tillfällen och inte kommer att röra påskägget på bilden. Jag vet att om jag tar en bit, så kommer jag småäta godis resten av dagen, och morgondagen, tills det är slut. Jag kommer på grund av det svajande blodsockret bli hungrig och trött, och sen kommer jag ha ett sug efter mer socker och kolhydrater i åtminstone en vecka. Så vill jag inte ha det, därför väljer jag mina tillfällen.

Vi ska i påsk hem till mina föräldrar, sambons föräldrar, och ska dessutom gå på 30-årsfest. Själva påskbordet är inget problem, ägg, sill, lax osv är jättebra mat som jag dessutom älskar. Men jag kommer troligtvis göra undantag i form av en liten bit efterrätt och kanske en öl till sillen, för att jag tycker att det är så gott att det är värt det. Jag vet att jag kommer få kämpa med mitt sug i nästa vecka, men jag vet att jag klarar det. För andra är kampen inte värd det, och det måste man acceptera och respektera. Jag tycker att det är tråkigt att det alltid bara är socker som erbjuds som fika, och önskar att företag snart kommer erbjuda alternativ som till exempel ostknappar, rostade nötter, mörk choklad eller varför inte någon god ost eller skinka?!

Mitt tips till dig som tampas med ett sug just nu, fundera över det och gör ditt eget val, baserat på den du är och vad som funkar för dig. Artighetsät inte och ät inte för att inte verka "konstig". Låt människor kommentera om de vill, de gör det bara för att rättfärdiga sitt eget beteende. Gör bara undantag för sånt som är vansinnigt gott, och njut då av dem. Får man dåligt samvete har man inte unnat sig, tvärtom. Tänk igenom påsken och gör upp DIN strategi - vilka undantag vill du göra? Du vill kanske inte göra några undantag alls, bestäm dig då för det, följ din plan, och ge dig själv en rejäl klapp på axeln efteråt!

2 kommentarer:

  1. Det finns en sådan skål på mitt jobb också. Jag väljer att vända den ryggen. Vill.Inte.Ha.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Blir så glad av det här inlägget! vad vi stoppar i oss förtjänar verkligen eftertanke och här visar du så bra hur vi kan tänka efter före hur vi egentligen vill behandla oss själva och vår kropp :)

    SvaraRadera