måndag 23 april 2012

Fitnesscampad

Så har jag klarat av mitt första FitnessCamp med PT-Daniel och han rastade oss rejält... De tidigare passen har hållts av PT-Therese och de har knappast varit någon walk in the park men de passen känner jag igen vid det här laget och vet vad jag har att vänta. Denna säsongen är vi utomhus och Daniels pass började med uppvärmning i form av backlöpning, upphopp och armhävningar i en salig blandning. Det följdes av ett gäng parövningar och cirkelträning och avslutades med core-övningar. Det var pulshöjare och styrka om vartannat och det var rolig, jobbig och riktigt effektiv träning. Jag fick smärtsamt erfara att min kondition inte är speciellt bra, så nu är det jag som skärper mig med löpning efter passen.

Jag har också en känsla av att det är kosten som gör att jag inte har den där extra explosiviteten. För att prestera maximalt kan man kombinera sin LCHF-kost med lite extra kolhydrater innan träning. Jag experimenterade lite med det i höstas, men nu har jag velat satsa på fettförbränning och därför hållt ett lågt kolhydratintag. Jag kände dock ingen större skillnad då, troligtvis för att mestadels körde styrketräning och det brukar gå bra även på strikt LCHF. Högintensiv träning och framförallt intervallbetonad sådan kan kräva lite extra kolhydrater för maximal prestation. Jag ska bläddra lite i (mitt signerade ex av!) Jonas Bergqvists bok LCHF och träning och bestämma mig för ett upplägg, jag återkommer i frågan!

Nu ska jag fokusera på Alcatraz som jag tycker är riktigt bra, spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar