tisdag 10 april 2012

Dagens mat och träning

Så var dagens träning avklarad - härligt var det!! Jag har inte tränat styrketräning själv på ganska länge men det gick bra, även om jag kände mig seg i början. Det är annorlunda att köra 3-split och jag har inte riktigt vant mig än. 3-split innebär alltså att man delar in kroppen i 3 delar och kör 3 styrkepass per vecka. Jag blir inte lika genomtrött av träningen eftersom jag inte tränar hela kroppen och inte får samma flås, men däremot blir musklerna helt slutkörda och jag blir tröttare lokalt i de tränade muskelgrupperna. Det gör att det är extra gött att avsluta passen med lite intervaller, för att få upp flåset och hitta känslan av att vara färdigtränad. 

Idag var det rygg, baksida axlar och biceps som fick sig en omgång genom följande övningar:
Pullups i maskin
Latsdrag med smalt grepp
Kabelrodd med smalt grepp
Peckback
Lower back 
Bicepscurl på huk
Omvända pullups i maskin

Det blev dessutom 3 x 1 minut av plankan när jag väntade på att en av maskinerna skulle bli ledig. Avslutningen blev 5 varv av dessa löpintervaller, de första 4 på 13 km/h och sista på 14 km/h, vila på 4-6 km/h, lutning 0,5%:
Springa 30 sek
Vila 30 sek
Springa 30 sek
Vila 1,5 min

Inspirerad av löpteknikspasset på Hälsokonventet provade jag att springa barfota, vilket resulterade i lite blåsor under fötterna, inte så skönt... Kanske är löpbandet lite för grovt för att springa barfota på, eller så är det bara ett bevis på att våra slitstarka duktiga fötter får jobba alldeles för lite när vi stänger in dem i skor med tjocka sulor hela dagarna!

Dagens mat då, ja frukost blev det ju ingen eftersom jag kör periodisk fasta. Sen har jag ätit såhär:
Lunch: Ryggbiff med bea och salladsbuffé
Mellanmål: 2 kokta ägg med lite majonnäs
Middag: Korv med hög kötthalt, coleslaw, cocktailtomater
Kanske kommer det även slinka ner en liten LCHF Bounty innan jag går och lägger mig, så sjukt goda - recept kommer!


1 kommentar:

  1. Riktigt bra träningspass Tove :) Jag är impad av dig att du kör så jobbiga intervaller efter styrketräningen. Jag är ofta helt orkeslös när jag har styrketränat.

    Det där Hälsokonventet du var på, jag vill åka nästa år :)

    Var köper du korv med sådan hög kötthalt? I vanlig butik?

    Kram på dej

    SvaraRadera