lördag 28 april 2012

Crazy weekend

Min vän Cilla kör hårt med sina Crazy Thursdays, men jag råkar visst ha planerat in en hel Crazy Weekend. Jag tränade FitnessCamp måndag och torsdag, men varken tisdag eller onsdag fanns det någon tid eller ork för träning. Jag planerar ju att utöver FitnessCamp fortsätta med min 3-split och ni får ihop ekvationen va? Mina 3 styrkepass måste köras fredag, lördag, söndag, vilket går jättebra eftersom det är olika muskelgrupper, men det är klart att det är en tuff plan!

Igår tränade jag rygg, axlar och biceps med PT-Daniel, fast i omvänd ordning. Jag har alltid svårt att få kontakt med ryggen och läste hos Bodycomf att hon kör slut på musklerna runt omkring innan hon kör rygg, just för att de inte ska kunna hjälpa till utan ryggen ska få jobba ensam. Jag föreslog upplägget för Daniel och vi provade. Faktiskt så fick jag för första gången riktig kontakt med ryggen när jag körde latsdrag. Det har varit en seg jäkla övning och frustrerande att inte känna att det tar på rätt ställen. Det kan ju också ha varit nån teknikgrej som föll på plats som gjorde att jag fick kontakt, jag får väl helt enkelt prova mig fram med ryggpasset tills jag hittar en ordning som funkar. Gårdagens pass var helt klart ett steg i rätt riktning i alla fall! Jag kände mig stark och grym och avslutade med lite intervaller på löpbandet, på 13-14 km/h. Maxade på 14,5 km/h vilket är nytt personbästa för mig. Tilläggas bör att mina intervaller bara är 30 sek långa, jag är en rätt långsam löpare men försöker få ordning på det. På sistone har jag bara kört intervaller, men på FitnessCampet har jag känt att det försämrat min uthållighet istället (suck) så nu ska jag prova mig fram till en mix. Jag avslutar mina styrkepass med ca 15 minuters löpning och tänker mig numera att dela upp de olika passen på:
- 30 sek intervaller
- Tabata-intervaller (springa 20 sek, vila 10 sek), snabbare än 30 sek-intervallerna
- 15 min löpning utan intervaller
Vad tror ni om det? Borde bli en bra mix va och öka både snabbhet och uthållighet?

Jag ska strax bege mig iväg till gymmet och laddade med 3 Finn Crisp med groteskt mycket pålägg (gräddpastej, Gustafskorv och Prästost) och 3 dl mjölk. Jag försöker ju äta mer kolhydrater i samband med träning men känner mig helt vilsen. Jag har ätit low carb så länge nu att jag inte vet vad jag ska välja för "prestationsmat", och vi har ingenting hemma heller! Det känns jätteförvirrande. Helst vill jag göra bra och glutenfria val, t ex råris (med 40 min koktid), quinoa, rotfrukter etc, och egentligen undvika mjölk som innehåller mjölksocker, men ibland får det bli som det blir. Det nya kostupplägget kräver helt klart eftertanke och planering innan jag är helt i hamn. Träningen igår kändes dock riktigt bra och jag tyckte att jag hade lite mer explosivitet i kroppen, så jag tror jag är på rätt spår.

Men nu är det gymmet som gäller, fler som tränar idag?

1 kommentar:

  1. Det är svårt att hitta balansen med kolhydrater och jag märker direkt på min kropp när jag har fått i mig för mycket. Men jag behöver dem för träningen och ja, man får prova sig fram. Jag blir inte lika panikslagen när magen sväller längre eftersom jag vet vad som ligger bakom.

    Jag tycker att du är görsketaduktig på att planera och analysera din träning och kost. Verkligen inspiration är du :)

    Jag ska dra till gymmet och köra ett hårt konditionspass alldeles snart. Heja oss!

    Kram på dej min vän! <3

    SvaraRadera