tisdag 7 februari 2012

LCHF frukostar av yoghurt-variant

LCHF-frukost på yoghurt-vis är min absoluta favoritfrukost och förmodligen den jag ätit mest av sedan jag började med LCHF. Det blir dock lite mer kolhydrater än om man väljer en äggbaserad frukost, och därför försöker jag variera mig med det, och just nu kommer jag endast köra på olika äggvarianter för jag vill kickstarta fettförbränningen genom lite extra strikt LCHF efter semesterns slappande med carbs i massor.

Det finns massor av varianter på yoghurt och man kan t ex välja turkisk/grekisk/rysk yoghurt, Keso eller Kesella 1% eller 10%. De olika varianterna kan även tunnas ut med vispgrädde för extra mättnad och/eller vatten för att göras tunnare och mer som vanlig fil/yoghurt. Funkar också finfint att blanda yoghurt med Keso eller Kesella om man gillar yoghurtsmaken bättre men vill höja proteinintaget. Själv började jag med turkisk yoghurt, men gick efter ett tag över till en blandning av turkisk yoghurt, keso och vispgrädde för att få i mig mer fett och protein. När jag började träna i höstas blev proteinet viktigast och jag gick därför över till Kesella 1% som har det högsta proteininnehållet. Kesella är dock ganska strävt och lite surt och jag har provat mig fram till att 4 msk vätska (vatten och/eller ovispad vispgrädde) till en burk Kesella (250 g) ger en trevligare konsistens. Till vardagsfrukost brukar jag ha bara vatten eller 1 msk vispgrädde, men ibland på helger har jag ätit det efter träning eller som rejäl frukost att stå mig länge på, och då har jag haft 2-3 msk grädde istället. 

Oavsett vilken variant av yoghurt man väljer kan det vara gott med någon smaksättning, själv smaksätter jag gärna med ekologiskt vaniljpulver (alltså inte vaniljsocker) och/eller kanel, eller med lite bär, t ex blåbär eller hallon. Jag vet att många använder Fun light som smaksättning, det har jag själv aldrig provat men jag kan tänka mig att det är gott =) Är man sockerberoende triggas man troligtvis av sötningsmedel och då är det klokt att låta bli. Själv undviker jag i största mån sötningsmedel förutom till festligare tillfällen, och Kesella med lite Fun light skulle jag personligen välja att i så fall äta som ett lyxigare mellanmål/kvällsmål någon gång ibland eller på helgen, men inte till vardags.

Till detta är det gott med något knaprigt och då har jag alltid en egen variant av nöt- och fröblandning, till exempel denna. Blandningen varierar dock kraftigt beroende på vad som finns hemma när den lagas =) Nötter är också bra eftersom de innehåller massor av mineraler och bra fetter!

Viktigt att tänka på är att man på detta sättet inte orkar de jätteportioner av varken fil eller flingor/müsli som man kanske är van vid. Prova dig fram och ät tills du är precis lagom mätt, inte mer.

En annan variant är såklart att göra smoothie, det har jag själv inte provat men jag tänkte ge mig i kast med det framåt vårkanten då jag förhoppningsvis kommit ner ytterligare i fettprocent och kan unna mig lite mer bär. Då kan man använda samma smaksättningar som ovan, och kanske jordnötssmör eller proteinpulver? Med vassle-proteinpulver ska man dock tänka på att de höjer insulinet trots att kolhydratinnehållet är lågt, och eftersom insulin är vårt fettlagrande hormon bör man därför hålla nere fettmängden och istället satsa på en riktig proteinbomb, t ex Kesella och späda med bara vatten.

4 kommentarer:

  1. Tack för dina tips! Dag 7 i mitt LCHF-liv, googlade för jag ville ha frukosttips. Kommer att kolla mer på din Blogg.
    Ha det fint!
    evabythesea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva!

      Vad roligt att höra! Lycka till med LCHF-andet och bara hör av dig om det dyker upp några funderingar =)

      Ha det gott!

      Radera
  2. Hej. Har nyligen hittat din blogg. Jag har "LCHF:at" sedan i maj ungefär. Under sommaren blev det dessvärre någon frukostbaguett då och då, eller någon Dajmstrut och några chips. Men annars lyckades hålla mig borta från nypotatis, öl, bröd, pasta osv.... Ville bara tipsa om frukosten. Det jag åt nästan hela sommaren var Turkisk yoghurt, med frusna hallon och blåbär, riven kokos och lite solroskärnor. MYCKET gott. :) Lite glasskänsla! Tack för en bra blogg. Ha det så gott. / Terese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Terese och välkommen hit!

      Att komma in i nya kostvanor kan ta lite tid och framförallt festligare tillfällen brukar vara de som är svårast. Beroende på vem man är och varför man valt LCHF så funkar kanske dessa avsteg bra, och om man äter bra i övrigt och bara gör något enstaka avsteg då och då tror jag inte det är någon större skada skedd.
      Det låter som en väldigt god och somrig frukost!

      Lycka till med ditt fortsatta LCHF-ande och tveka inte att fråga om det dyker upp några funderingar!

      Kram på dig!

      Radera