tisdag 10 januari 2012

Blodgivare

Godkväll!

Det är en väldigt trött Tove som skriver fastän jag borde sova... Men jag känner att jag måste promota det här med att ge blod eftersom jag var på blodcentralen idag. Det var mitt femte besök så jag fick ett paraply som bonus! Och dessutom äntligen en T-shirt som jag myser i nu och känner mig stolt. Att ge blod är ett enkelt sätt att göra något stort för en annan människa. Allt som allt tar besöket ca en kvart, men jag brukar sitta kvar en stund efteråt för att se hur kroppen reagerar, och faktiskt för att njuta av atmosfären. Det är en speciell känsla att se människor komma och gå, för att av helt osjälviska skäl donera blod, och så alla sjuksystrar som tar så fantastiskt väl hand om en. Det är en mysig stämning och det känns fint att vara en del av.

Själva blodgivningen känns inte särskilt mycket, ett litet stick när de sätter in nålen bara. Jag har hyfsat lågt blodtryck och första gången blev jag lite yr, men sedan dess har det gått hur bra som helst. De säger att kroppen efter några gånger känner igen vad som händer och vet hur den ska hantera det, häftigt! Det är dessutom ganska bra att göra sig av med lite gammalt blod, så återbildar kroppen nytt och fräscht istället! =)


Man får inte träna samma dag som man lämnat blod, och jag hade inte orkat heller! Blir efteråt ganska trött och framförallt hungrig, så idag har jag ätit utan några som helst restriktioner när det gäller mängd, men håller mig fortfarande till LCHF såklart! Tröttheten går snabbt över och många känner sig efter några dagar mycket piggare än tidigare! Så inget att tveka på, kika in här och hitta din närmaste blodcentral och bege dig dit!

Natti natti! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar